Toyota-asiantuntija on autonostajan tuki ja turva
Auton hankinta on merkittävä päätös, jonka tekemiseen tarvitaan aikaa ja tietoa. Tammer-Auton Toyota-asiantuntija varmistaa uuden auton kiireettömän ja sujuvan käyttöönoton ja tarjoaa vankan Toyota-tietoutensa asiakkaiden käyttöön.
Uuden auton varusteiden ja ominaisuuksien tarkoitus on helpottaa arkea ja tehdä ajokokemuksesta entistä viihtyisämpi. Niihin perehtyminen voi joskus tuntua työläältä, mutta tehtävästä ei tarvitse suoriutua yksin.
Hanna Syväoja on toiminut Toyota-asiantuntijana Tammer-Autossa viime vuoden lopusta lähtien. Hän palvelee uusien autojen käyttöönotossa niin vanhoja kuin uusia asiakkaita.
– Tehtäväni on tehdä asiointikokemuksesta Tammer-Autossa mahdollisimman positiivinen kaikille asiakkaillemme ja tarjota opastusta ja neuvontaa Toyotan tuotteisiin ja palveluihin. Käytännössä se tarkoittaa esimerkiksi autojen esittelemistä, tuotetietouden jakamista henkilökunnalle ja asiakkaille sekä autojen luovuttamista niin koeajoon kuin uusille omistajille.
UUDISTUS ASIAKKAAN TARPEISIIN
Toyota-asiantuntija on Toyota-jälleenmyyntiliikkeissä täysin uusi tehtävä. Toimenkuvaan kuuluu perusteellinen Toyota-tuntemus sekä uusien mallien jatkuva haltuunotto. Tietotaidon ja osaamisen päivityksestä ja ylläpidosta huolehditaan muun muassa maahantuojan järjestämillä koulutuksilla sekä verkossa toimivalla koulutusjärjestelmällä.
Uusi asiantuntijarooli on osa Toyota-liikkeiden palvelumallin uudistusta, jonka taustalla on halu kehittää asiakaskokemusta ja varmistaa, että tarvittava tieto kulkee asiakkaalle mutta myös talon sisällä. Muutoksen myötä huollon työntekijät toimivat jatkossa teknisinä asiantuntijoina ja automyyjien nimike päivittyy asiakasvastaavaksi.
Asiakasvastaava on asiakkaan yhteyshenkilö kaikkeen autoiluun ja auton omistamiseen liittyvän osalta, mutta kaikki kolme – asiakasvastaavat, huollon työntekijät ja Toyota-asiantuntija – tekevät tiivistä yhteistyötä. Tavoitteena on, että asiakkaan tarpeista syntyy mahdollisimman selkeä kokonaiskuva.
HELPPO HALTUUNOTTO
Hanna on työskennellyt Tammer-Autossa jo vuodesta 2015 lähtien, mutta uudet tehtävät Toyota-asiantuntijana lähtivät käyntiin toden teolla noin puoli vuotta sitten. Erityisesti Hanna nauttii työssään siitä, että saa joka päivä olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden ja työkavereiden kanssa. Lisäksi paikka palveluketjussa on tuntunut tarpeelliselta.
– Yleisimmin kohtaan asiakkaat auton luovutusvaiheessa. Kun kaikki tarvittavat paperit on allekirjoitettu asiakasvastaavan kanssa, käymme rauhassa auton ominaisuudet ja varusteet läpi. Teemme linkitykset puhelimesta autoon. Samalla asiakas saa esittää kaikki mieleen tulevat kysymykset, Hanna selittää.
Moni asiakas on ollut Hannaan yhteydessä myös kauppojen jälkeen sähköpostitse tai puhelimitse.
– Olemme selvittäneet jälkikäteen esimerkiksi erilaisia teknisiä kysymyksiä. On hienoa, että asiakkaat ovat olleet yhteydessä matalalla kynnyksellä. Rauhallisessa luovutustilanteessa on syntynyt yhteys, mikä helpottaa yhteydenottoa myöhemminkin, jos mieleen tulee jotain kysyttävää. Se on tuntunut onnistumiselta, Hanna kuvaa.
PÄÄTAVOITTEENA TURVALLISUUS
Myös asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä Toyota-asiantuntijan palveluun ja kiittelevät sen jatkuvuutta. Toyota Corolla Crossin hankkinut Touko summaa kokemuksensa palvelusta ehdottoman myönteiseksi:
– Luovutustilanne sujui erinomaisesti ja asiantuntija herätti luottamusta. Sain turvallisen alun uuden auton kanssa. Mahdollisuus ottaa yhteyttä kysymysten kanssa jälkikäteen tuntuu hyvältä.
Tärkeintä Toyota-asiantuntijan työssä Hannan mukaan onkin, että asiakas on Tammer-Autolta lähtiessään rauhallisin mielin ja hymyssä suin.
– Koen tehneeni työni hyvin, kun asiakkaalla on turvallinen tunne lähteä liikkeelle pihasta uudella autollaan, Hanna kiteyttää.
KUKA TOYOTA-ASIANTUNTIJA?
- Toyota-asiantuntija tarjoaa uusien autojen käyttöopastusta ja auttaa Toyotan tuotteisiin liittyvissä kysymyksissä.
- Rooli on osa palvelumallin uudistusta, jonka tavoitteena on parempi asiakaskokemus.
- Uudistus koskee kaikkia Toyota-jälleenmyyntiliikkeitä.
- Jatkossa Toyota-liikkeissä asiakkaita palvelevat Toyota-asiantuntijat, asiakasvastaavat ja tekniset asiantuntijat.
- Myös toimitiloja uudistetaan selkeämmiksi ja entistä viihtyisämmiksi.