”Ajoin Toyota Racing Finlandissa sen perustamisesta sen lopettamiseen saakka. Me saimme näissä tiloissa touhuta ja näistä työkavereista tuli meidän tiimi.”
Jouni Ahvenlammi on Tammer-Auton monilahjakkuus: hän työskentelee sekä korikorjaamon että automaalaamon puolella. Jounille tyypillisiä työtehtäviä ovat muun muassa puskurin ja lokasuojan vaihdot sekä pienempien lommojen oikaisut. Usein Jouni tekee sellaisia töitä paljon kokonaan itse, alusta loppuun.
Jouni on tasapainotellut korikorjaamon ja maalaamon välillä kaiken aikaa. Hän tuli Tammer-Autoon alun perin peltisepäksi 38 vuotta sitten. Kun yritys muutti nykyisiin tiloihin Hatanpäälle ja sai uuden, ison maalaamon, Jouni alkoi tehdä myös maalaustöitä.
”En usko, että kovin monessa paikassa on sellaisia ihmisiä, jotka tekevät molempia puolia. Mielestäni on ehdottomasti hyvä asia osata ne molemmat puolet, mutta ei se vaan ole kaikkialla mahdollista. On paljon sellaisia autotaloja, joissa ei ole omaa maalaamoa ollenkaan.”
Jouni on puuhastellut ikänsä autojen parissa, ihan pikkupojasta asti.
”Isäkin teki näitä kotona. Ei tässä muutakaan ole osannut itsekään alkaa tehdä.”
Aina Toyotan tiimissä – Rallista huoltoon
Jounin autoharrastuneisuus tulee esiin vielä toisellakin tavalla: hänellä on vahva kilpa-autohistoria.
”Ajoin rallia melkein puolet elämästäni, 23 vuotta. Jossain kohtaa, kun auto ei aina ihan pysynyt tiellä, niin jouduin itse hommiin. Me myös ostimme kolaroituja autoja sekä ralliauton koreja, joista rakensimme kilpa-autoja. Sillä saimme rahoitettua omaa kilpaharrastustamme. Siten autojen kanssa vääntäminen, vaikka olisi vähän pahemminkin kasassa, ei ole vierasta minulle.”
Toyotan tiimissä Jouni on ollut vuosikaudet niin oman työn kuin kilpa-autoilunkin puolella.
”Ajoin Toyota Racing Finlandissa sen perustamisesta sen lopettamiseen saakka. Me saimme näissä tiloissa touhuta ja näistä työkavereista tuli meidän tiimi. Olimmekin todellinen Toyota-tiimi: mekaanikot oli huoltomiehinä ja myös kartturini Teppo Leino oli täällä töissä – ja on edelleen.”
”Iso osa tammerautolaisia on tutustunut siihen maailmaan, ralliin kansallisella tasolla. Me tiedämme, miten tehdään nopeasti asioita. Se, että olemme rakentaneet autoja ja tutustuneet niihin, on ollut iso etu koko talolle.”
Nykyään Jouni seuraa Gazoo Racingiä sen minkä pystyy.
Automaalauksen Suomen mestari
Jouni on hallitseva Suomen mestari automaalauksessa. Toyota järjestää ammattitaitokilpailuja kaikilla huollon osa-alueilla. Omat kilpailut on mm. varaosamyyjille, huoltoneuvojille, korimekaanikoille ja automaalareille. Kilpailuissa arvostellaan niin teorian kuin käytännön osaamista. Jouni nappasi voiton automaalauksesta Jalasjärvellä vuonna 2011. Vastaavasta kilpailusta voitto saatiin Tammer-Autoon myös vuonna 2007 automaalari Kalervo Moision toimesta.
Suurimmat haasteet automaalarin työssä ovat sävyjen valinta ja häivytys. Kun autot muuttuvat, maalauskin muuttuu ja tulee hankalammaksi.
”Värinumero ei vielä ratkaise mitään. Samasta sävystä voi olla useampi värimalli, joista pitää valita sopivin. Sitä on testailtava erilaisissa valoissa, ulkona, sisällä ja erilaisilla lampuilla. Maali taas täytyy häivyttää niin, ettei rajaa huomaa. Häivytys tehdään auton ehjään osaan.”