”Kun huomasin, mitä nämä autot ovat, siirryin Toyota-kantaan. Nyt minulla onkin ollut Toyota jo lähestulkoon 20 vuotta.”
Tammer-Auton korikorjaamon esimies Atso Sairanen valvoo yksikköään ja huolehtii asiakkaiden asioista. Hänen työhönsä kuuluu vahinkojen vastaanottaminen, vahinkoarviointien teko, vahinkoasioissa ja vahinkoilmoituksen teossa neuvominen sekä töiden läpivieminen.
Atson työpäivässä tyypillinen tilanne on, että auto tulee hinurilla pihaan. Atso kertoo, kuinka edetään siitä, kun asiakas saapuu Atson tiskille:
”Ensimmäiseksi kartoitetaan, onko tapahtunut henkilövahinkoja. Siinä mietitään myös, onko asiakas kärsinyt vai aiheuttanut osapuoli. Neuvotaan vahinkoilmoituksen teossa. Tarvittaessa otetaan yhteys vakuutusyhtiöön asiakkaan kanssa tai neuvotaan tekemään vahinkoilmoitus netissä. Näin saadaan byrokratia pyörimään.”
Vasta sen jälkeen mennään pelteihin ja tutkitaan autoa.
”Me teemme vahinkoarvioinnin, toteamme onko auto korjauskelpoinen vai korjauskelvoton. Siitä tehdään laskelmat ja lähetetään ne asiakkaan vahinkovakuutusyhtiön tarkastajalle kuitattavaksi. Sitten varataan korjausaika, jos on korjauskelpoinen auto, tai sitten auto jää suoraan korjaamolle. Samalla tilataan varaosat. Suunnittelemme työn ja alamme viedä sitä läpi”, Atso summaa.
”Toivoisimme, että meihin otettaisiin yhteys heti vahingon sattuessa. Soitto tai sähköposti tai sitten vain auto pihaan. Meiltä avun saa kaikkein parhaiten.”
Merkkiliike on varma valinta
Jotkut vakuutusyhtiöt ohjeistavat asiakkaitaan viemään autonsa heidän kumppaneilleen, jotka eivät ole merkkiliikkeitä. Merkkiliikkeessä korjatun auton takuu säilyy; monimerkkikorjaamoilla se ei ole itsestäänselvyys.
”Tällaisilla monimerkkikorjaamoilla ei ole välttämättä sitä ammatti- ja tietotaitoa, mikä merkkikorjaamoilla on. Koulutus kyseiselle merkille puuttuu. Kolaria ehkäisevät turvalaitteet pitää kolarin jälkeen kalibroida ja testata niiden toimivuus. Myös tuulilasissa on laitteita, jotka lukevat liikennemerkkejä. Tuulilasin korjaamot eivät välttämättä osaa tehdä kalibrointia tai saattavat toimia tehtaan ohjeiden vastaisesti asennuksessa.”
Huollon konkareilta asiointi vakuutusyhtiöiden kanssa sujuu sulavasti.
”Vakuutustarkastaja puuttuu laskelmiimme vain hyvin harvoin. Meillä on luotto kohdillaan, koska me tiedämme, miten auto korjataan. Meillä on tehtaan ohjeistus takana, että miten autoa saa korjata. Me myös tiedämme, miten turvalaitteiden kanssa pitää toimia ja kuka niihin saa kajota.”
Nopeasti ja jouheasti takaisin tien päälle
Tammer-Auton vuokra-autopalvelun ansiosta asiakkaan matka jatkuu sujuvasti eteenpäin oman auton jäädessä korjaamolle. Eikä omaa autoakaan joudu kovin kauaa ilman olemaan: Tammer-Autolla asiakas saa autonsa työn alle verraten nopeasti. Itse korjaustyökin sujuu joutuisasti, kiitos Toyotan leanin toimintamallin ja prosessien hiomisen, jossa kaikki turha on karsittu pois.
”Työjono on yleensä kaksi tai kolme työpäivää, maksimissaan viikko. Keskimääräinen aika autoilla työn alla on kolme vuorokautta. Lasia vaihdettaessa asiakas saa autonsa takaisin parhaimmillaan jo saman päivän aikana. Jos esimerkiksi puskuri on kasassa, korjauksessa menee kahdesta kolmeen vuorokautta.”
Toyota-mies myös vapaalla
Atso on työskennellyt Tammer-Autossa 22 vuotta, ja on aina viihtynyt. Työnantajan arvostuksen näkee työntekijöiden pienestä vaihtuvuudesta ja pitkistä urista. Työ myös itsessään palkitsee.
”Luovutamme autot aina ulkona, jotta asiakas näkee, millainen työn jälki on. Kun asiakas on tyytyväinen, kättelee ja sanoo, että tämä oli hyvin tehty, se on kaikkein paras palaute.”
Kun Atso jäi taloon nuorena harjoittelun jälkeen töihin, hän oli vielä saksalaisen auton kannattaja.
”Kun huomasin, mitä nämä autot ovat, siirryin Toyota-kantaan. Nyt minulla onkin ollut Toyota jo lähestulkoon 20 vuotta.”